14
Jan
09

enTri ISTIMEWA untuk AYAH….

my HERO

heee…

rase mcm nak tergelak bila melihat karenah ayah ku…

baru je lepas melambai tangan kearah ayah yang berlepas pulang ke kampung bersama adiK-adik ipar  beliau….

terlintas di hatiku…Ayah memang BEST… Ayah sayang adik2 ipar nya (adik2 mak aku r..) Ayah ‘masok’ ngan adik2 mak aku (pakcik2 aku la tu…) Ayah kadang2  mengenali orang kampong mak aku lebih dari mak aku mengenali orang kampong nya (tabek spring ar kat ayah)…terlintas jugak dihati…akan aku dapatkah seorang suami seKASIH ayah???

Time aku balek kampong ngan ayah aku… dok kat dapo masak utk lunch… Tiba2 nenek(ibu kepada ayah aku) bersuara…

“nak keje mane pasni?” (memandangkan aku dah abeh blajaq…heeee….alhamdulillah…)

“orang nak Perak ke…..nak jaoh2 sket” aku membalas sambel tersenyum sipu2…

“eh, nape jaoh sangat?haaaa…. dah ada yang berkenan ke kat sana?” nenek aku lak tersenyum sapu2..cubaan untuk melibas aku…

“eh….tak ar… orang nak try dok jaoh2 sket….” aku libas balek secara lembut,heee

“ape salahnya…. yang penting baik…jodoh tu ade je…da sampai masanya nanti,adala….” cool je nenek aku bukak topik bab jodoh ni…. aku pun tros la cakap..

“nek, daun kesom ngan bunge kantan ade tak? kalau letak sedap ni……”heeeee

nenek aku senyum ngan pandangan yang dalam…pergh…macam kene panah ade gax walopon die tak berkata2… bab2 jodoh bukan topik perbualan untuk ku bersama keluarga ku wat mase sekarang…tapi…..

nenek belah mak pulak….

time aku ikot ayah tam alek kampong… dipetang ari…aku lepak ngan nenek kat dapor… pastu aki jang (abang nenek aku) datang bertandang… tibe2… topik jodoh ini disuarakan lagi… waaaaaaa…. tapi… kali ni ceritanya menarek kerana sebelom dorang pancing nak tahu pasal aku…nenek aku membuka cerita tentang SEORANG HERO DAN HEROIN HINDUSTAN,heeeee…

Diceritakan oleh nenek ku…..

Sepasang kekasih ini bercinta dan ingin menjalinkan ikatan yang sah…. Berwakilkan sepupu heroin itu, si hero masok meminang dan diterima baik oleh keluarga dan orang kampong si heroin… mereka bertunang tidak lama… tarikh sudah dipatri…cuma menunggu hari… dikala itu…. hero yang bertugas sebagai seorang askar ditugaskan beroperasi di Sabah…  mereka dipisahkan berjuta3 centimeter (erk)… kendian….datanglah ujian dan dugaan dalam talian pertunangan itu…. si heroin mengutus surat bercucuk2 (erk, tu utk sate kajang,heee) berpucuk2 tapi tidak dibalas oleh si hero tersebut…. hati si heroin menjadi sedih… Siapa aku disisi dia? hidupnya tergantong disitu… tarikh semakin hampir….. bila sampai masanya… keluarga perempuan tetap menjamu kenduri untuk orang kampong walaupun si heroin tidak dapat berita dari si hero… gelisah, sedih, tangis…. sepupu si heroin cuba menghubungi si hero dan akhirnya…. didepan tangga rumah sepupu si heroin…. seorang lelaki yang maseh berpakaian askar dengan beg celoreng2, dengan peloh2 dan mengah2..hero sampai menyelamatkan heroin…(macam industan tak?hee)  terharu ibu si heroin melihat bakal menantunya…

“kenapa awak tak balas surat2 saya? awak taknak kawen ngan saya da ke? kalau rase tak nak kawen elok kite putuskan pertunangan ni…” heroin berkata kepada hero dalam nada sebak…

“saya dak sampai dari jauh ni sebab nak kawen ngan awk la….” hanya itu yang hero tu balas…

Akhirnya mereka berkahwen dan kini sudah mempunyai 3orang anak dan salah seorangnya sedang menaip entri ini,heee….

tujuan nenek cite kesah ini satu je…

“kalau betol kuat jodoh tu…..macamane pun cabarannya….bersatu juga akhirnya….”

tibe2 aki jang menyampok…

“aok esok nak kawen bawok jumpe kome dulu, bawok kenal keloge kat sini dulu…DAH ADE KAWAN KE BELOM?”

erk!!!!! asal tibe2 kene attack ni….

Tapi dalam hati tibe2 terdetik….

boleh ke suami aku nanti ‘masok’ ngan orang2 yang aku sayang ni sebagaimana ayah ‘masok’ ngan orang2 yang mak sayang…

sanggup ke suami aku menyanyangi aku dan bekorban untuk aku macamane ayah wat kat mak aku….

ayah terlalu sayang kat mak…. boleh ke suami ku menyanyangi ku sama atau lebih dari itu…

masih adakah lelaki seperti itu….

sayu melihat wajah tua ayah… sekejap je aku dah besar dan wajah ayah semakin bertambah kerutnya… umur ayah semakin meningkat tua… sedih bila mendengar ayah cakap ayah sakit kaki, sakit tangan sebab angkat berat… dulunya tangan itulah yang mendukung aku setiap pagi… tapi ayah takkan tunjukkan kesakitannya… selagi mampu ayah sorok, ayah akan sorok…

andai aku mampu menanggong ayah ngan mak sekarang, akan ku suruh ayah ngan mak benti keje… cukuplah mereka letih mencari rezeki untuk kami….

AYAH… ORANG SAYANG AYAH SANGAT3…

 

my HERO

0 Responses to “enTri ISTIMEWA untuk AYAH….”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: