15
Mar
09

what goes around….

Jam menunjukkan hampir 8.10 minit malam…. Aku, kakngah, nenek dan mak masuk kedalam kereta dan kami meluncur perlahan… Setelah 10 minit,kami pit stop untuk mengambil atok sedara aku di rumahnya… Hujan tidak menunjukkan ciri-ciri untuk berhenti….. Aku memandu dengan kadar laju yang berpatutan…. Kawasan kampung memang gelap ketika itu…. Lampu jalan yang memang tak pernah ada dari pemerintahan dahulu hinggalah sekarang membuatkanku tertanya ‘apalah yang dorang ni wat….hmmmm’, ok thats the different story…

Sebenarnya kami dalam perjalanan menuju ke rumah seorang tok moh diatas urusan tertentu….jeng,jeng,jeng…. Aku drive cam bese,jalan yang memang aku tahu selok beloknya…. (kate kampong kesayangan)… Sedang aku membawa dalam gelap hulita itu… Tiba-tiba….

Mataku memerhatikan sesuatu di sebelah kanan kereta yang baru keluar dari hutan….

Aku hanya mampu terdiam kerana tak sempat mengatakan apa-apa dan….

Baaammmmmmm!!!!!!!!

Alhamdulillah aku berjaya mengawal stereng kete…

Tak sempat aku  menekan brek kerana aku tau jika aku tekan brek mengejut akan menyebabkan kami berpusing, mmmm, mungkin….

Apa yang aku langgar????

Kerbau pendek, atau dalam bahasa lembutnya, babi hutan…. besar gilerrr…..

Kami ambil keputusan untuk terus ke bandar, sape berani turun kat tempat mistik tu…. banyak kejadian aneh berlaku disitu sehingga ada yang meninggal di tempat kejadian…. adeh….

Selepas sesi  berjumpa tok moh yang penuh dengan mistik, boleh plak tok moh tu cite…. Di  kawasan tak jauh dari tempat aku terlanggar kerbo pendek tu…

“di malam bulan purnama, kome berdue (somi istri) bawak motor je nak g berubat orang kampong, on da way (ayat aku ni) nak alek, tibe2 rase macam gelap je jalan yang kome lalu… Sudah die dok terbang ataih kome (aku terbayang citer harry potter time tu).. Beso paleh mendenye… Die bukok sayak(sayap) die ikot kome sampai simpang depan ghumoh tu…. Pastu kaweh cakak(cakap) la..’ aok balek tempat aok, keh nak alek tempat keh ni, jangan kaco keh dah’  Pastu mende tu teghos pusing balek”

Dalam otak aku…. hai la, awat la ku dok dengor cite ni… dahla semalam ternampok jugok….

Citenye…

Kami bertiga dari KL bertolak pulang ke kampong pada jam 6 petang…. Terus menuju ke Kuala Medang, Kuala Lipis, Pahang, rumah sahabat kami yang bakal diijab kabulkan esoknya (sabtu, 14march2009)…Dengan keadaan aku yang mate ala2 silau ni….aku bawak kete pelahan lah jadinya…. Kami ikot jalan yang jarang orang lalu, jalan dari raub teros ke tersang-batu talam-koyan-kuala medang…. Terus dan terus, alhamdulillah segala selamat… Sampai pada jam 10 mlm… 2 kete kawan yang laen sudah lama sampai… kami pong wat la pe2 yang patot… lepas rindu itu ini sebelom sahabat sorang ni menjadi isteri orang esok… Pada jam 12 malam, kami beransor pulang, satu grup ke umah sahabat laen di Kuala Medang manakala aku bertiga ke koyan untuk bermalam di rumah Lia… Di simpang nak kua dari Kuala Medang… Aku berhentikan kereta untuk melihat jalan clear ke tak, aleh aleh…. kat bustop  tepi simpang…..

“Astaghfirullah” tu je yang mampu kua….

“nape jan?” milah tanye…

“takde pe2” milah yang dudok kat belakang terus rapat kedepan….

“nape jan” lia plak tanya….

“takde pe2…..dah3”

Aku pong pecut walopon mate ni macam dah nampak tak nampak jalan…. (bawak kete dalam mamai)… yang penting cepat sampai… dah la kiri kanan utan…waaaaaa…..

Sok pagi baru la aku cite…..

Ada tubuh yang begitu tinggi berdiri di bustop tu….. waaaaaaaa…… dalam gelap…… waaaaaaa……

‘rezeki aku la ni’ tu je yang aku dok pk…heh…. 

Japh plak dah menyimpang citer ni…. nak citer pasal kebo pendek je tadi…

heh

pagi tadi bile hari dah cerah, aku teros p kat kete… tengok, kemek kot kete belah kanan tu… mata kereta(lampu) satu ke dalam satu ke luar, retak…. aku mula terfikir…

‘ni babi langgar aku ke aku langgar babi?’

heh

Kami pulang tadi bawak la perlahan kat tempat kejadian, tapi takdak pong babi tu…. dah lari masok utan kot…. mesti cedera parah tu…. kecian lak….adeh….

Moral of the story;

 (ni mak yang bagi); tu la dik, nak bawak kete kat kawasan kampong jangan laju…. ni tak ingat….

(atok sedare aku bagi); dengor cakap mak aok tu….

(kakngah); haaa, ganti balek lampu orang…

(aku);waaaaaaa….ni bukan salah orang….. babi tu pun… dah nampak lampu kete nyala terang giler, dok p nak lintaih jugak pehal….

(nenek aku);babi tu dalam dilema(ayat aku) kot, sempat dok,sempat dok…linteh2, pang, kene jugok…

(adik aku msg dari kuantan); to kakngah: haa, nanti ko langgar balek kete kakde,balas dendam,hahahaha….

(ayah aku msg dari KL); ok lah tu….  erk…..


8 Responses to “what goes around….”


  1. 1 sai
    March 15, 2009 at 11:12 pm

    huhuhu. kau samak tak keter tu? ngeh ngeh

  2. March 16, 2009 at 7:04 am

    hahahaha
    sikit ar…..
    heh
    perluke samak?

  3. 3 sha
    March 16, 2009 at 5:50 pm

    adushh..pijan..agak menakutkan..tp what goes around comes around..
    lawak r dgn perkataan kebo pendek aka babi utan…kihkihkih (^_+)

  4. March 16, 2009 at 7:04 pm

    hehe
    bahase pasor je sha…..
    nak sopan lagi khinzir la…
    lagi sopan…oik oik namanya…..
    heeeee

  5. 5 lydecker86
    March 17, 2009 at 8:40 am

    heheh.. sian giller kat babi tu.. agak2 patah riuk jugak langgar kete u bawak..
    heheh, kem salam sama atok n nenek u yang comel itu..

  6. March 17, 2009 at 3:17 pm

    to rehan:
    heeeeee
    tengok cucu ar…..
    comel sangat…..
    u kene ikot i alek kampong untuk kenal sedara mare I yang kalah kompolan sepah king of the joke….ngeeeee

  7. 7 lydecker86
    March 20, 2009 at 6:54 pm

    haha.
    ada sepupu kacak? konfem i gi=p

  8. March 21, 2009 at 8:24 am

    sepupu kacak?????
    hmmmmm….
    tengok adek I suda….
    kacak tak?
    heh
    hero I tuh….
    mesti la sepupu2 len macam die jugak…
    ngeeeeee


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: